brandtjes.reismee.nl

Dag 24: van Skopje naar Litochoro in Griekenland

Omdat we erg slecht geslapen hadden en ze ons wel hadden mogen informeren over de overlast van de bruiloft en omdat de toiletten ook nog eens erg smerig waren, hebben we besloten ons beklag te gaan doen.36 euro per nacht en dan worden de toiletten nog niet eens schoongemaakt!

We gaan samen met onze Australische vrienden ons beklag doen, want zij hebben natuurlijk dezelfde overlast meegemaakt. De receptionist wilde ons wel helpen, maar wist niet hoe. Wij hadden spijtig genoeg namelijk al betaald. De manager kon hij niet bereiken, terwijl deze eigenlijk al aanwezig had moeten zijn. Na wat heen en weer gepraat kregen we een take away ontbijt aangeboden, waar we mee akkoord gingen. We kregen 3 grote pizzadozen mee, waar een geweldig ontbijt in zat en een fles jus d'orange. Alles er op en eraan. Toch vind ik het gek dat een camping als deze niet beter wordt beheerd, maar het zal de arrogantie zijn dat ze denken dat de mensen toch wel komen. Maar goed, wij zijn weer op weg. Pa weet de plannen van Griekenland en kijkt er erg naar uit, net als ma.

De reis verloopt spoedig en ook bij de grens zijn we er zo door. Na 4u komen we aan op de camping: Olympia beach. De camping ligt aan zee en ziet er mooi redelijk verzorgd uit. We zullen er 2 nachten blijven, omdat we morgen een lekkere luierdag zullen inlasten.

's Avonds gaan we lekker eten aan de Egeische zee...schitterend is het hier.

Dag 23: van Rila naar Skopje

Zoals gezegd zijn we op tijd op gestaan om als eerste naar het Rila klooster te gaan. We zijn er om 9.30u. Het Rila klooster is ontstaan doordat een kluizenaar in de 9e eeuw daar in de bergen leefde. Er zouden wonderen zijn gebeurd en doordat steeds meer mensen hiervan hoorden, is er uiteindelijk een klooster gebouwd. Natuurlijk is er niets meer over uit de tijd van de 9e eeuw, maar het oudste gebouw dateert nog wel uit de 13e eeuw! Het moet gezegd worden: het klooster is 1 van de mooiste die we ooit gezien hebben. Als we in de kerk aankomen is net een dienst bezig. Er klinkt een schitterend gezang door het hele complex. Het geeft een mystieke sfeer aan het geheel. We bezichtigen de kerk, het museum en de bijgebouwen. Aan alles zie je dat ze enorm rijk waren, vanuit de hele regio (Turkije, maar ook veel uit Rusland) zijn vele giften ontvangen, vaak met goud en ivoor ingelegd. Na 1,5 houden we het voor gezien en we gaan terug naar de camping. We koppelen de caravan aan en de rit begint naar Belgrado...tenminste dat is wat pa denkt...

Bij de grote weg slaan we linksaf richting het zuiden en niet richting Sofia. Er is nog geen argwaan. We draaien naar rechts richting de heuvels en Macedonie. Ik vertel dat dit de korste route is, maar opeens is daar een bord: MACEDONIE, 3 km. Pa had ogen zo groot als schotels: hier niet op gerekend. Bij de Bulgaarse grens wilde de beamte in de caravan kijken. Eerst op het toilet en daarna in de kleidingkast, maar we mochten door. Bij de Macedonische grens wilde de douana weer in de caravan kijken. In de kledingkast: 'Ah, these are personal clothes...and there is the bedroom and here is the living room. Very nice!'. Tja, wat moest ik daar nu op zeggen? We mochten door. De weg voerde door de heuvels en bergen en na 3 uurtjes waren we op de camping in de buurt van Skopje. De camping ligt bij een Best Western hotel: Bellevue (http://www.bellevue.com.mk). De camping ziet er mooi uit, maar is erg duur! 8,60eur per persoon, 8 euro voor de caravan en 3euro voor elektriciteit.

Wanneer we de stroom aansluiten, blijt dat de helft van de verlichting in de caravan maar werkt. Eerst denken we dat het aan de camping ligt, dus lopen ma en ik richting de receptie. Wanneer we om de hoek komen zien we het bekende 'Pac-Man' busje van onze Australische vrienden die we hebben leren kennen in Murighiol (Donaudelta, Roemenie). Dat is natuurlijk een erg leuk weerzien! We besluiten om 's avonds wat te gaan drinken, maar wij gaan eerst naar Skopje voor wat sight-seeing. Uiteindelijk blijkt ook dat het elektriciteitsprobleem bij ons zelf ligt: door de slechte wegen zijn de zekeringen uit het zekeringenkastje van de caravan getrild. Ik zie nog maar 1 zekering zitten. Ik neem de zekering mee en als we richting het centrum rijden, dan stoppen we bij een tankstation, waar we gelukkig reserve zekeringen kunnen kopen.

Skopje blijkt een erg, erg leuke stad. Het centrale plein doet Romeins aan met een grote fontein en vele patriotische beelden: allemaal helden uit de Macedonische geschiedenis. Het winkelcentrum ligt ook direct aan het plein, maar helaas is het zondag. We eten aan het plein en de bediening is supervriendelijk en het eten lekker. Daarna rijden we terug naar de camping.

We hebben een heel gezellige avond gehad met onze Australische vrienden onder een veranda, terwijl het buiten regende. We hadden Bulgaars bier, Poolse Vodka, citroenbier en frisdrank. Op het terras bij het hotel was een bruiloft bezig met heel veel gasten.

Toen we wilden gaan slapen gaf dit natuurlijk de nodige overlast, want de muziek ging tot erg laat door. Uiteindelijk zijn we dan toch in slaap gevallen ver na 2 uur....

Dag 22: bezoek aan Sofia

De reis naar Sofia duurt ongeveer 1,5u vanuit Rila. Maar gelukkig is er een stuk snelweg. Het schiet lekker op. De navigatie is ingesteld op de Alexander Nevsky kathedraal. We parkeren de auto en gaan eerst op zoek naar een terras. Even wat drinken. Daarna zoeken we een hop on hop off bus en vinden er 1 die naast de kathedraal geparkeerd staat. De reisleidster vertelt dat dit geen hop of, hop off is, maar een rondreis door de stad. Wel rijden ze naar de Boyana kerk, wat op de Unesco wereld erfgoed lijst staat. We gaan met hun mee en samen met een Oostenrijks stel zijn we de enige toeristen, een prive bus dus. De gids verteld 100 en 1 over Sofia en de geschiedenis van de stad. Als we bij de Boyana kerk aankomen, even buiten het centrum, stopt de bus en lopen we ernaar toe. De entree is fors (5 euro p.p.) en bij de deur aangekomen worden we door een kleine deur naar binnen gelaten. De deur is zo laag, zodat je een buiging moet maken om binnen te komen. Binnen aangekomen krijgen we 10 minuten de tijd om de muurschilderingen uit de 14e-18e eeuw te bekijken. Gelukkig is het maar een heel klein kerkje. Daarna rijden we met de bus weer terug riching het centrum. Als de toer is afgelopen zijn we weer terug bij de kathedraal. We gaan die eens van binnen bekijken. Natuurlijk erg prachtig allemaal. Op de koepel van de kathedraal is in totaal 7kg goud verwerkt.

We gaan lopend de stad in om nog wat meer te bezichtigen. Al met al is Sofia een veel mooiere stad dan Boekarest. We gaan op tijd terug naar de camping omdat we niet in het donker de bochtige weg terug willen rijden.

We blijven nog maar 1 nachtje slapen, dus we gaan morgenochtend om 9u eerst het beroemde klooster van Rila bezoeken en zullen daarna wegrijden van de camping. Ik heb een camping in Macedonie gevonden. Als je dan toch een rondreis door Zuid-Oost Europa maakt, dan kan dat land er ook nog wel bij. Ondertussen is ma op de hoogte van de plannen en van Griekenland, alleen voor pa zal het een verrassing(?) worden...

Dag 21: van Veliko Tarnovo naar Rila

Vandaag is weer een reisdag. We ontbijten eerst in het restaurant van de camping, een lekker Engels ontbijt. Met de eigenaar hebben we even overlegd over onze route. We willen absoluut niet over de Shipka pas met de caravan, dus de camping in Kazanlak valt af. Er is een park aan het Iskar meer (Istrum park), maar dit is officieel geen camping. We besluiten ook hier niet naar toe te rijden en in een keer door te rijden naar de camping bij Rila waar het beroemde klooster staat.

Na ongeveer 5 uur waren we op de camping: Zodiak camping. Deze ligt direct na het Rila klooster. De weg vanaf de hoofdweg naar het klooster is erg lang, ongeveer 36 km en leidt via een bochtige weg door kleine dorpjes gestaag omhoog de bergen in. Opeens kom je de kloostermuur tegen. Daar kun je langsrijden en dan na een paar 100m ligt de camping (er liggen 2 campings).

De camping ligt aan een snel stromend riviertje en is erg eenvoudig. Het terrein ziet er mooi uit, maar het sanitair is echt aan vernieuwing toe. Douchen moet je op het toilet en er is alleen lauw water (toch heb ik 1 keer warm water gevoeld). Zetten ze de boiler misschien uit? De eigenaren zijn erg stug en niet erg vriendelijk. Alles wat je vraagt is hun teveel moeite. De camping is wel goedkoop: 20 lev (10 eur) per nacht.

We eten op de camping en dat smaakt goed, maar de onvriendelijkheid doet ons besluiten dat we hier maar 2 nachten blijven. Morgen zullen we Sofia bezoeken. Ik zal een plan B moeten bedenken. En wat pa en ma ook niet niet weten is dat we naar Griekenland gaan...

Eerst maar eens slapen.

Dag 20: bezoek aan klooster, Shipka pas en museum

Vandaag hebben we eerst uitgeslapen. In de middag rijden we naar het klooster van Gabrovo. Het is een mooi klein klooster en na een uurtje hebben we het wel gezien. We rijden een klein stukje verder richting de Shipka pas. De pas waar we niet overheen willen met de caravan. En dat blijkt maar goed ook. Het is een vrij steile kronkelende weg, maar eenmaal boven aan gekomen, kunnen we naar het monument rijden op de top. Dit monument is ter nagedachtenis aan de gevallen Russische en Bulgaarse soldaten in de strijd tegen de Turken rond 1877. Tot zover de geschiedenis les... Maar vanuit dit punt hebben we wel een schitterend uitzicht over de verschillende delen van Bulgarije. Richting het noorden waar Veliko Tarnovo ligt en richting het zuiden naar de beroemde rozenvallei. Na van het uitzicht te hebben genoten keren we terug en onderaan de berg slaan we rechts af naar een klein dorpje genaamd Etara. Dit dorpje is een openlucht museum en toont hoe mensen vroeger leefden en werkten in huizen die op waterkracht werden aangedreven. Er was een molen, weverij, slijperij, looierij etc. Erg intereressant om te zien.

Na dit bezoek rijden we terug naar de camping, want inmiddels is het al 18u geweest en het is nog een uur terug rijden.

's Avonds eten we weer lekker op de camping en werken we eindelijk dit blog bij :-) onder het genot van een lekker biertje met citroen.

Morgen zullen we naar de camping in Rila doorrijden (daarbij 2 geplande campings over te slaan). Vanuit Rila kunnen we Sofia ook gewoon bezoeken en tegelijkertijd het beroemde klooster van Rila bezoeken, want dit schijnt de moeite waard te zijn. We zullen zien.

Dag 19: van Obzor naar Veliko Tarnovo

Vandaag is weer een lange reisdag. We gaan van Obzor naar een camping bij Veliko Tarnovo: Camping Veliko Tarnovo (www.campingvelikotarnovo.com/). De wegen in Bulgarije zijn inderdaad een stuk beter als in Roemenie. De reis verloopt goed, maar op het eind stuurt de navigatie ons een dorp in. Opeens stonden we in kleine onverharde wegen met de caravan! Gelukkig zijn we even uitgestapt om de route te verkennen. Het bleek dat dit de juiste beslissing was. Op aanraden van een lokale bewoner die een heel klein beetje Duits sprak zijn we met de caravan wel op de goede weg uitgekomen. Toch hadden we het idee dat we in the middle of nowhere reden. Opeens lag daar dan toch de camping in een weiland. Eerst dachten we, wat is dit, maar het blijkt echt een super camping te zijn! Het sanitair is erg mooi, er is een zwembad, wifi en de eigenaren (Engels paar) is erg vriendelijk. Er is ook een erg goed restaurant waar je goed en goedkoop kunt eten.

We besluiten hier 2 nachten te blijven. 's Middags zijn we even naar Veliko Tarnovo gereden. Op zich een leuke stadje, maar niet super bijzonder.Het kasteel konden we moeilijk bereiken omdat ze op alle omliggende wegen aan het werk waren. We zijn er dus niet naar boven geklommen.

's Avonds dus lekker gegeten op het terras bij de camping en genoten van het supermooie uitzicht wat je van hier hebt over de velden en heuvels en natuurlijk ook genoten van de mooie heldere sterrenhemel!

Dag 18: luierdag

Vandaag weer een kort verhaaltje. We hebben helemaal niks gedaan. Lekekr geluierd op de camping, een leuke wandeling over de boulevard en 's avonds de laatste keer aan de zwarte zee in een leuk restaurantje gegeten.

We gaan vroeg naar bed, want de volgende dat rijden we naar Veliko Tarnovo.

Dag 17: bezoek aan Burgas en Nessebar

Vandaag zijn we naar Burgas en Nessebar gereden. Burgas is een vrij grote stad ten zuiden van Obzor. Toch was het te warm om heel veel te zien, maar we zijn even in het centrum geweest en hebben geflaneerd door de winkelsraten. Op de terugweg zijn we naar Nessebar geweest. Dit is een erg leuk en mooi oud stadje op een schiereiland. De straten zijn erg gezellig vol met toeristen en leuke winkeltjes. Dit is het echte vakantiegevoel. We hebben er ook heerlijk gegeten in een leuk restaurantje direct aan zee. Nessebar is een echte must see!