brandtjes.reismee.nl

Dag 22: bezoek aan Sofia

De reis naar Sofia duurt ongeveer 1,5u vanuit Rila. Maar gelukkig is er een stuk snelweg. Het schiet lekker op. De navigatie is ingesteld op de Alexander Nevsky kathedraal. We parkeren de auto en gaan eerst op zoek naar een terras. Even wat drinken. Daarna zoeken we een hop on hop off bus en vinden er 1 die naast de kathedraal geparkeerd staat. De reisleidster vertelt dat dit geen hop of, hop off is, maar een rondreis door de stad. Wel rijden ze naar de Boyana kerk, wat op de Unesco wereld erfgoed lijst staat. We gaan met hun mee en samen met een Oostenrijks stel zijn we de enige toeristen, een prive bus dus. De gids verteld 100 en 1 over Sofia en de geschiedenis van de stad. Als we bij de Boyana kerk aankomen, even buiten het centrum, stopt de bus en lopen we ernaar toe. De entree is fors (5 euro p.p.) en bij de deur aangekomen worden we door een kleine deur naar binnen gelaten. De deur is zo laag, zodat je een buiging moet maken om binnen te komen. Binnen aangekomen krijgen we 10 minuten de tijd om de muurschilderingen uit de 14e-18e eeuw te bekijken. Gelukkig is het maar een heel klein kerkje. Daarna rijden we met de bus weer terug riching het centrum. Als de toer is afgelopen zijn we weer terug bij de kathedraal. We gaan die eens van binnen bekijken. Natuurlijk erg prachtig allemaal. Op de koepel van de kathedraal is in totaal 7kg goud verwerkt.

We gaan lopend de stad in om nog wat meer te bezichtigen. Al met al is Sofia een veel mooiere stad dan Boekarest. We gaan op tijd terug naar de camping omdat we niet in het donker de bochtige weg terug willen rijden.

We blijven nog maar 1 nachtje slapen, dus we gaan morgenochtend om 9u eerst het beroemde klooster van Rila bezoeken en zullen daarna wegrijden van de camping. Ik heb een camping in Macedonie gevonden. Als je dan toch een rondreis door Zuid-Oost Europa maakt, dan kan dat land er ook nog wel bij. Ondertussen is ma op de hoogte van de plannen en van Griekenland, alleen voor pa zal het een verrassing(?) worden...

Traude

Ja dat soort verassingen vindt ik echt leuk,dat zou bij mij ook opkomen.
Ik vindt het echt knap van jullie zo veel uuren te reisen op deze soms erg slechte wegen.
Groetjes Traude