brandtjes.reismee.nl

Dag 26: van Litochoro naar Delphi en bezoek aan het orakel

Hallo allemaal! We vinden het leuk om jullie reacties te lezen op onze reis!

Vandaag staan we op tijd op omdat we richting Delphi zullen rijden. Met een dikke 4u rijden komen we aan op de Delphi camping in Delphi. Het is echt een prachtig gelegen camping in de bergen met een wijds uitzicht over de olijfgaarden en in de verte het stadje Itea en de Ionische zee. Misschien wordt dit wel DE plek van de vakantie? Maar we zitten pas op de helft...

's middags brengen we een bezoek aan de archeologische opgravingen in Delphi. Even wat geschiedenisles: Delphi is de plaats waar in de oudheid het beroemde orakel was gevestigd. Het orakel waren vrouwen (Pythia) die waarschijnlijk onder invloed van dampen uit de aarde in een soort trance waren. Zij sloegen vreemde kreten uit die dan door priesters in mensentaal werden vertaald. Het orakel bevond zich in de tempel gewijd aan Griekse god Apollon (latijnse naam: Apollo).

De opgravinden liggen tegen de berg aan, dus om alles te zien moet je een flinke klim doen en met dat warme weer (35 graden) moet je het gewoon rustig aan doen. Maar wat je te zien krijgt is toch wel indrukwekkend. Alhoewel de tempels helaas niet meer bestaan (alleen af en toe een zuil), voel je toch de kracht van de plek. En helemaal als je je beseft dat deze plaats toch een belangrijke plaats heeft gespeeld in de geschiedenis. Zeer zeker een bezoek waard.

's Avonds eten we op het terras en kijken uit over het dal waar in de verte de lampjes van Itea allemaal aan gaan.

ilona en björn

Hej på er!! Dit is echt super hoor! Heb op de site van Delphi camping gekeken en ja...dat is echt een droomplekje! Genieten!! Lieve groetjes