brandtjes.reismee.nl

Dag 27: bezoek aan Athene

Vandaag gaan we een bezoek brengen aan Athene. Echter vanuit Delphi is dat ruim 2,5u rijden! Maar de weg erna toe is erg mooi. Het eerste stuk leidt over bergen met prachtige vergezichten. Het laatste stuk is gelukkig wel autosnelweg. We parkeren de auto in de parkeergarage van Siggrou-Fix. Hier ligt ook gelijk een metrostation. Het is 1 halte verder naar de Acropolis, waar onze tocht door Athene natuurlijk begint. Als je de metro uitkomt is het een klein stukje lopen. De entree bedraagt 15 euro per persoon. Onderaan de acropolis zien we oude tempel ruines en het Dionysustheater. Na een korte klim naar boven kom je bij de ingang tot het heilige gedeelte bovenop de heuvel. De toegangsgebouwen zijn werkelijk prachtig en zeer indrukwekkend. Wanneer je marmeren trappen oploopt en tussen de zuilen doorloopt, zie je dan opeens het Parthenon liggen: de tempel gewijd aan Athene Parthenos, de beschermgodin van de stad Athene. Dit alles is zeer indrukwekkend. Helaas zijn er wel de nodige herstelwerkzaamheden bezig en deze zullen ook nog wel een hele tijd duren. Jammer genoeg is het grootste gedeelte van deze enorme tempel in 1687 door een explosie verwoest tijdens de Venetiaanse belegering. De Turken hadden hun arsenaal erin opgeslagen en dit kwam tot ontploffing. Toch eeuwig zonde!

Na dit bezoek aan de acropolis nemen we een hop-on, hop-off bus en brengen een bezoek aan de haven van Athene: Piraeus, de 2 na grootste haven ter wereld qua passagiervervoer. De enorme cruise schepen lagen geduldig te wachten. Daarna keren we terug naar Athene en zetten onze busrit hier verder. Halverwege de toer gaan we eruit en te voet verder. We vinden erg leuke en gezellige winkelstraatjes met her en daar nog een oude tempel. Bij een gezellig restaurantje eten we dan wat en besluiten om rond de Acropolis te lopen naar het metro station om terug te gaan naar de auto. We komen dan ook nog toevallig langs de Toren van de Winden dat uit de 2e of 1e eeuw voor Christus dateert. Het diende om de tijd en windrichting aan te geven. Wanneer we bij de auto aankomen is het al 20.30u. Dan begint de lange reis terug naar Delphi, maar voordat we de stad uit zijn zien we nog even de verlichtte Acropolis.

We zijn even voor 23.30 weer terug bij de camping. Het was een hele mooie dag en zeker de moeite waard om nog eens terug te keren in Athene, want 1 dag is eigenlijk te kort voor deze gezellige stad.