brandtjes.reismee.nl

Dag 7: Turda en omgeving

Eindelijk eens een up-to-date verhaal van ons. We hebben vandaag lekker ontbeten aan de caravan en zijn toen richting Turda gereden. Van de receptioniste hadden we te horen gekregen dat de zoutmijnen in Turdaen de Cheile Turzii (kloof) de moeite van het bezoeken waard zouden zijn. De navigatie was ingesteld op de zoutmijn in Turda. Tussen Gilau en Turda ligt een van de weinige stukken autosnelweg in Roemenie. Dus we waren snel daar. Helaas was de navigatie aan het eind van de snelweg het spoor wel even bijster, maar in Turda werden we via smalle straatjes vol gaten toch naar de juiste plek geleid. Buiten was het warm (zo'n 34gr), maar in de mijn daalde de temperatuur direct met 20 graden! Meer Nederlandse temperaturen dus :-)

Na een lange weg diep de berg in kwamen we via een lift in een enorme grote hal terecht! Dat ze dit in de 19e eeuw voor elkaar hebben gekregen! De hal die zeker 80 meter dieper was als het gangenstelsel was nu omgetoverd tot een soort pretpark met minigolf, bowling, reuzenrad, biljarts en bootje varen. Al met zeer indrukwekkend. Bij het verlaten van de mijn moesten we wel weer even acclimatiseren! Even rustig op een bankje bijkomen. Daarna zijn we dezelfde weg terug gegaan en zijn we de borden gevolgd naar de Cheile Turzii die zo'n 15km verderop lag. De omgeving van de kloof was prachtig! Erg heuvelachtig en veel groen. We hebben de auto onder een boom geparkeerd en zijn het pad richting de kloof opgewandeld. De entree was 9 Lei wat ongeveer euro 2,20 is. Het was een mooi pad eerst door het bos, later langs het riviertje op een richel langs de bergwand. Echt een leuke wandeling totdat het weer omsloeg en donkere wolken zich boven de canyon samen pakten. We werden verblijd met een flinke regenbui. Snel terug naar de auto, maar daar aangekomen waren we al weer opgedroogd. Nog even wat gedronken en toen terug naar de camping. Nu zitten we lekker met een biertje.

Wel weer op tijd naar bed, want morgen vertrekken we naar Bran! Lees dan weer ons verhaal over Dracula...!

Björn en Ilona

Mooie tocht lijkt ons dat...eerste reactie van Björn op jou uitspraak:"Dat ze dat voor mekaar gekregen hebben in de 19e eeuw"..was: "hahaha...er werden al pyramides gebouwd duizenden jaren geleden"..hihi. Hele fijne dag morgen, neem aan verder met caravan? We kijken uit naar het volgende bericht. Liefs van ons