brandtjes.reismee.nl

Dag 23: van Rila naar Skopje

Zoals gezegd zijn we op tijd op gestaan om als eerste naar het Rila klooster te gaan. We zijn er om 9.30u. Het Rila klooster is ontstaan doordat een kluizenaar in de 9e eeuw daar in de bergen leefde. Er zouden wonderen zijn gebeurd en doordat steeds meer mensen hiervan hoorden, is er uiteindelijk een klooster gebouwd. Natuurlijk is er niets meer over uit de tijd van de 9e eeuw, maar het oudste gebouw dateert nog wel uit de 13e eeuw! Het moet gezegd worden: het klooster is 1 van de mooiste die we ooit gezien hebben. Als we in de kerk aankomen is net een dienst bezig. Er klinkt een schitterend gezang door het hele complex. Het geeft een mystieke sfeer aan het geheel. We bezichtigen de kerk, het museum en de bijgebouwen. Aan alles zie je dat ze enorm rijk waren, vanuit de hele regio (Turkije, maar ook veel uit Rusland) zijn vele giften ontvangen, vaak met goud en ivoor ingelegd. Na 1,5 houden we het voor gezien en we gaan terug naar de camping. We koppelen de caravan aan en de rit begint naar Belgrado...tenminste dat is wat pa denkt...

Bij de grote weg slaan we linksaf richting het zuiden en niet richting Sofia. Er is nog geen argwaan. We draaien naar rechts richting de heuvels en Macedonie. Ik vertel dat dit de korste route is, maar opeens is daar een bord: MACEDONIE, 3 km. Pa had ogen zo groot als schotels: hier niet op gerekend. Bij de Bulgaarse grens wilde de beamte in de caravan kijken. Eerst op het toilet en daarna in de kleidingkast, maar we mochten door. Bij de Macedonische grens wilde de douana weer in de caravan kijken. In de kledingkast: 'Ah, these are personal clothes...and there is the bedroom and here is the living room. Very nice!'. Tja, wat moest ik daar nu op zeggen? We mochten door. De weg voerde door de heuvels en bergen en na 3 uurtjes waren we op de camping in de buurt van Skopje. De camping ligt bij een Best Western hotel: Bellevue (http://www.bellevue.com.mk). De camping ziet er mooi uit, maar is erg duur! 8,60eur per persoon, 8 euro voor de caravan en 3euro voor elektriciteit.

Wanneer we de stroom aansluiten, blijt dat de helft van de verlichting in de caravan maar werkt. Eerst denken we dat het aan de camping ligt, dus lopen ma en ik richting de receptie. Wanneer we om de hoek komen zien we het bekende 'Pac-Man' busje van onze Australische vrienden die we hebben leren kennen in Murighiol (Donaudelta, Roemenie). Dat is natuurlijk een erg leuk weerzien! We besluiten om 's avonds wat te gaan drinken, maar wij gaan eerst naar Skopje voor wat sight-seeing. Uiteindelijk blijkt ook dat het elektriciteitsprobleem bij ons zelf ligt: door de slechte wegen zijn de zekeringen uit het zekeringenkastje van de caravan getrild. Ik zie nog maar 1 zekering zitten. Ik neem de zekering mee en als we richting het centrum rijden, dan stoppen we bij een tankstation, waar we gelukkig reserve zekeringen kunnen kopen.

Skopje blijkt een erg, erg leuke stad. Het centrale plein doet Romeins aan met een grote fontein en vele patriotische beelden: allemaal helden uit de Macedonische geschiedenis. Het winkelcentrum ligt ook direct aan het plein, maar helaas is het zondag. We eten aan het plein en de bediening is supervriendelijk en het eten lekker. Daarna rijden we terug naar de camping.

We hebben een heel gezellige avond gehad met onze Australische vrienden onder een veranda, terwijl het buiten regende. We hadden Bulgaars bier, Poolse Vodka, citroenbier en frisdrank. Op het terras bij het hotel was een bruiloft bezig met heel veel gasten.

Toen we wilden gaan slapen gaf dit natuurlijk de nodige overlast, want de muziek ging tot erg laat door. Uiteindelijk zijn we dan toch in slaap gevallen ver na 2 uur....