brandtjes.reismee.nl

Dag 21: van Veliko Tarnovo naar Rila

Vandaag is weer een reisdag. We ontbijten eerst in het restaurant van de camping, een lekker Engels ontbijt. Met de eigenaar hebben we even overlegd over onze route. We willen absoluut niet over de Shipka pas met de caravan, dus de camping in Kazanlak valt af. Er is een park aan het Iskar meer (Istrum park), maar dit is officieel geen camping. We besluiten ook hier niet naar toe te rijden en in een keer door te rijden naar de camping bij Rila waar het beroemde klooster staat.

Na ongeveer 5 uur waren we op de camping: Zodiak camping. Deze ligt direct na het Rila klooster. De weg vanaf de hoofdweg naar het klooster is erg lang, ongeveer 36 km en leidt via een bochtige weg door kleine dorpjes gestaag omhoog de bergen in. Opeens kom je de kloostermuur tegen. Daar kun je langsrijden en dan na een paar 100m ligt de camping (er liggen 2 campings).

De camping ligt aan een snel stromend riviertje en is erg eenvoudig. Het terrein ziet er mooi uit, maar het sanitair is echt aan vernieuwing toe. Douchen moet je op het toilet en er is alleen lauw water (toch heb ik 1 keer warm water gevoeld). Zetten ze de boiler misschien uit? De eigenaren zijn erg stug en niet erg vriendelijk. Alles wat je vraagt is hun teveel moeite. De camping is wel goedkoop: 20 lev (10 eur) per nacht.

We eten op de camping en dat smaakt goed, maar de onvriendelijkheid doet ons besluiten dat we hier maar 2 nachten blijven. Morgen zullen we Sofia bezoeken. Ik zal een plan B moeten bedenken. En wat pa en ma ook niet niet weten is dat we naar Griekenland gaan...