brandtjes.reismee.nl

Dag 20: bezoek aan klooster, Shipka pas en museum

Vandaag hebben we eerst uitgeslapen. In de middag rijden we naar het klooster van Gabrovo. Het is een mooi klein klooster en na een uurtje hebben we het wel gezien. We rijden een klein stukje verder richting de Shipka pas. De pas waar we niet overheen willen met de caravan. En dat blijkt maar goed ook. Het is een vrij steile kronkelende weg, maar eenmaal boven aan gekomen, kunnen we naar het monument rijden op de top. Dit monument is ter nagedachtenis aan de gevallen Russische en Bulgaarse soldaten in de strijd tegen de Turken rond 1877. Tot zover de geschiedenis les... Maar vanuit dit punt hebben we wel een schitterend uitzicht over de verschillende delen van Bulgarije. Richting het noorden waar Veliko Tarnovo ligt en richting het zuiden naar de beroemde rozenvallei. Na van het uitzicht te hebben genoten keren we terug en onderaan de berg slaan we rechts af naar een klein dorpje genaamd Etara. Dit dorpje is een openlucht museum en toont hoe mensen vroeger leefden en werkten in huizen die op waterkracht werden aangedreven. Er was een molen, weverij, slijperij, looierij etc. Erg intereressant om te zien.

Na dit bezoek rijden we terug naar de camping, want inmiddels is het al 18u geweest en het is nog een uur terug rijden.

's Avonds eten we weer lekker op de camping en werken we eindelijk dit blog bij :-) onder het genot van een lekker biertje met citroen.

Morgen zullen we naar de camping in Rila doorrijden (daarbij 2 geplande campings over te slaan). Vanuit Rila kunnen we Sofia ook gewoon bezoeken en tegelijkertijd het beroemde klooster van Rila bezoeken, want dit schijnt de moeite waard te zijn. We zullen zien.